Skagen Havn lander endnu en stor kontrakt

For anden gang på kun en uge, melder havnen om ny kontrakt med en stor aktør

ce0ad318-193e-4d5e-a44f-fdc673800534

Jens Borup, bestyrelsesformand for FF Skagen A/S og Willy B. Hansen, adm. direktør Skagen Havn har indgået aftale om 60.000 m2 af det kommende etape 3-areal.Foto: Skagen Havn

SKAGEN: Skagen Havn har indgået lejekontrakt med én af havnens største aktører, nemlig fiskemels- og fiskeolieproducenten FF Skagen A/S, som indtager 60.000 m2 af det kommende etape 3-areal.

Det oplyser havnen i en pressemeddelelse.

Etape 3 af havneudvidelsen indeholder en landudvidelse på cirka 190.000 m2 og 930 meter ny kaj. Med en kontrakt på 60.000 m2 er FF Skagen A/S arealmæssigt den største nøgleaktør på etape 3.

- Det er yderst glædeligt, at det på kort tid er lykkedes at få endnu én af hjørnestenene i den fremadrettede fysiske etablering af Skagen havneudvidelse etape 3 til at falde på plads. Vi glæder os over at kunne være med til at skabe en ny infrastruktur omkring industrifiskeriet, der kan give vækstpotentiale og nye muligheder for FF Skagen, siger Willy B. Hansen, adm. direktør for Skagen Havn.

Udvider virksomheden

FF Skagen A/S, der med en årlig omsætning på over to milliarder kroner, er blandt verdens største producenter af fiskemel og fiskeolie med eksport til mere end 60 lande, har fabrik direkte ved kajkanten på Skagen Havn.

Når etape 3-arealet står klar til brug forventes FF Skagen A/S relativt hurtigt at udnytte kajkapaciteten til at øge godsmængderne fra kaj på både fiskeolie og fiskemel.

Jens Borup, bestyrelsesformand for FF Skagen A/S er meget positiv over, at det er lykkedes havnen og kommunen at komme i mål med udvidelsen.

- Med indgåelse af denne aftale med Skagen Havn fremtidssikrer vi udviklingen af FF Skagen på Skagen Havn, hvor vi ser frem til at udvide vores virksomhed på mel og olie området. Med nye faciliteter på havnen skaber vi muligheder for yderligere vækst, siger Jens Borup.

- Det har en solid afledet effekt på flere af værdikæderne på Skagen Havn, at én af havnens største kunde arbejder så fokuseret på vækst og udvikling. FF Skagen A/S er dermed med til at understøtte udviklingen af Skagen Havn som Europas største center for pelagisk fiskeri. Ligesom eksisterende og kommende aktiviteter styrker havnens position som Danmarks største fiskerihavn, siger Willy B. Hansen.

Store landudvidelse

Det er anden gang på kun en uge, at Skagen Havn melder om kontraktunderskrivelse med en stor aktør på det kommende etape 3-areal.

I sidste uge meldte Skagen Havn således om kontraktunderskrivelse med Pelagia, der indbefatter et areal på ca. 38.000 m2.

Skagen Havn har siden 2006 undergået en væsentlig ekspansion med store landudvidelser for at imødekomme den stigende efterspørgsel fra kunder og for at have kapaciteten til at skabe nye forretningsområder.

Det primære formål med den aktuelle etape 3 er at skabe større og bedre rammer for aktører i relation til fiskeriet. Med seneste underskrevet lejekontrakt er Skagen Havn nu endnu et skridt videre i forhold til den fysiske etablering af det nye areal, som forventes at stå klar til udnyttelse i løbet af 2020.

Det regner med priser, vækst og vilje i Frederikshavn

Erhvervslivet i Frederikshavn har fundet vinderne af Vækst og Vilje-prisen og kåret årets iværksætter.

250 erhvervsfolk fra Frederikshavn Kommune var stimlet sammen i Det Musiske Hus, da der i formiddags blev uddelt priser for godt arbejde. 

Vækst og Vilje Erhvervsprisen gik til FF Skagen blandt 13 nominerede, som var indstillet af de lokale erhvervsforeninger, handelsstandsforeninger og turistforeninger. Det oplyser Frederikshavn Erhvervsråd i en pressemedelelse. 

Med en årlig omsætning på over DKK 2 mia. kr. er FF Skagen blandt verdens største producenter af fiskemel og fiskeolie med eksport til mere end 60 lande – og forvandler hvert år omkring 500.000 tons råfisk til 130.000 tons proteiner i form af fiskemel og fiskeolie på fabrikker i Hanstholm og Skagen. 

ff skagen1 0

Vækst og vilje-prisen i Frederikshavn 2018 gik til FF Skagen. Foto: Erhvervshus Nord

FF Skagen anerkendes i indstillingen for deres proaktive opkøbsstrategi og styrkelse af den pelagiske industri i Danmark.

- Vi er stolte af og glade for prisen, som er en anerkendelse af, at vores arbejde giver mening og værdi. Vores DNA er, at virksomheden er startet af fiskere og fortsat ejet primært af fiskere og fiskeindustrien. Så prisen er til os som virksomhed, til vores ansatte og ikke mindst til vores ejere, som har bygget virksomheden op over de seneste 58 år og som altid har prioriteret at bruge generet overskud på virksomhedens udvikling, siger Johannes Palsson, som siden 2014 har været administrerende direktør i FF Skagen.

1.500.000 varenumre på hylderne

Iværksætterprisen gik til Maritime Ship Supply, som i januar 2017 etablerede sig som leverandør af forsyninger til den verdensomfattende skibsfart på havnen i Frederikshavn.

I første virksomhedsår har Maritime Ship Supply opkøbt Skibshandler Damsgaard og udvidet medarbejderstaben med 15 ansatte. Manden bag virksomheden er 44-årige Poul-Ole Jensen, der har en mangeårig baggrund indenfor den maritime branche. 

maritimeshipsupply 0

Iværksætterprisen i Frederikshavn 2018 gik til MartimeShipSupply. Foto: Erhvervshus Nord

- Prisen er et skulderklap fra lokalområdet, som vi er meget glade for og stolte af. Behovet for en totalleverandør i den maritime branche er stort, og derfor er det en fornøjelse at kunne hjælpe vores kunder med alt det, de har behov for hurtigst muligt. Det kan kun lade sig gøre, fordi vi har en fleksibel medarbejderstab, der arbejder dedikeret for at give kunderne en service, som de kommer tilbage efter, og som spreder sig i branchen, siger Poul-Ole Jensen. 

Konceptet for Maritime Ship Supply er én indgang for skibe, der anløber havnen.

Med en leveringstid indenfor 24 timer på de fleste varenumre, og maksimalt 72 timer og med flere end 1.500.000 varenumre har Maritime Ship Supply et stort potentiale på det maritime område. 

Erhvervshus Nord, Frederikshavn Kommune og Arena Nord stod bag Vækst og Vilje-arrangementet og med Spar Nord og Beierholm som hovedsponsor. Årets indlægsholder var skagbo og AGF cheftræner David Nielsen, mens musikken var lagt i hænderne på Gregers Mogstad.

Iværksætteren så rigtigt:

Skibsbesætninger har behov for hjælp

Poul-Ole Jensen havde mange års erfaring som ansat i at levere til skibe, da han besluttede sig for at blive selvstændig med nyt koncept

2ffcf6ea-e4f0-4352-98f2-85e647c11c60

Direktør Poul-Ole Jensen fra Maritime Ship Supply har fra starten bestemt, at man ikke skal sige nej til en forespørgsel fra et skib. Er varen ikke på lageret, så kører de ud og køber tingen stort som småt. Foto: Kim Dahl Hansen.

 

FREDERIKSHAVN: Maritime Ship Supply er kommet godt fra land med et koncept, som indehaver 44-årige Poul-Ole Jensen var sikker på, at der var brug for. Ideen er, at et skibs besætning har brug for et sted at bestille alt lige fra en ny møtrik til skibsmotoren til kylling til aftensmaden til besætningen. For eksempel har et skib sendt en mail og bestilt mus til computere, en tørretumbler udover diverse reservedele, og så skal man på lageret i Frederikshavn i gang med at fylde "indkøbsvognen".

- Man kan beskrive os som Bilka. Vi har 1,5 millioner varenumre, og når kunden har et behov, så er vi der til at løse det, og behovet kan ikke vente eller udsættes. Derfor havde vi også leverancer 24. december, siger ejeren af skibsprovianteringsfirmaet.

Torsdag formiddag var der dog ingen til at tage sig af bestillingerne i tre timer. Alle 18 ansatte skulle med i Det Musiske Hus og overvære, at deres arbejdsplads blev belønnet med Frederikshavn Kommune Erhvervsråds Iværksætterpris. Prisen gives til en virksomhed, som inden for de seneste fem kalenderår har etableret eller overtaget en virksomhed i Frederikshavn Kommune og der igennem bidraget positivt til den erhvervsøkonomiske udvikling.

Læs den fulde nyhed her

 

MAN samler produktionen af hurtige motorer i Danmark

Efter fire års pause skal der igen produceres skibsmotorer på MAN Diesel & Turbos fabrik i Frederikshavn. Selskabet vil samle hele produktionen af sin nye high-speed motor på fabrikken i Nordjylland med start i 2018, oplyser virksomheden til ShippingWatch.

MAN Diesel  Turbo krumtap firetakt

Den tyske motorkæmpe MAN Diesel & Turbo holder fast i sine planer om at indlede produktionen af en ny high-speed motor i Danmark næste år på trods af flere svære år på shipping- og offshoremarkedet.

Beslutningen om at opstarte produktionen af den nye motor blev truffet i 2015, og indtil videre er motoren – der er rettet mod slæbebåde, offshore og flådefartøjer – blevet udsat for en lang række tests på MAN Diesel & Turbos forsknings- og udviklingscenter (R&D) i Frederikshavn, mens selve samlingen af motoren er foregået i Augsburg i Tyskland.

Men fra 2018 vil alle led af produktionen blive samlet i Danmark, siger selskabets CSO og medlem af MAN Diesel & Turbos øverste ledelsesgruppe, Wayne Jones, i et interview med ShippingWatch.

"Hele produktionen af motoren vil ske i Frederikshavn. Prøverne er gået godt, og vi forventer, at salget vil nå op på et trecifret antal fra 2019," siger han.

Motoren, der går under navnet 175D, er en 12-cylinder high-speed motor med såkaldt common rail injection, direkte brændstofinjektion, der kører på diesel. Det er en firetaktsmotor med en effekt på 1.140-2.220 kw afhængig af typen, hvilket betyder, at motoren er mindre end de store low-speed motorer, der kan sejle på heavy fuel (HFO) og andre slags brændstof, men større end f.eks de bus- og lastvognsmotorer, der indtil nu har været de største firetaktsmotorer i MAN Diesel & Turbos repertoire.

Da planerne blev offentliggjort i september 2015, antydede CEO Uwe Lauber, at der også kunne være en mulig next-generation gas version på vej.

 Op imod 100 nye job

"Nu har vi grundlaget for at producere flere motorer her, men vi tager det skridt for skridt. Når vi er nået et vist antal motorer, kan vi overveje at udvide forretningen. Men det er alt for tidligt at gå i detaljer med det endnu," sagde Uwe Lauber til ShippingWatch.

Det er forventningen, at produktionen af den nye 175D motor vil skabe mellem 30 og 100 arbejdspladser i Frederikshavn, afhængig af motorens modtagelse i markedet.

Når motoren bl.a. er rettet mod offshoreskibe, bliver olieprisen selvsagt en af de afgørende faktorer. Det gælder samtidig for hele MAN Diesel 6 Turbos retrofit-marked, som har været hårdt ramt af de lave oliepriser de seneste par år, der får rederierne til at udsætte opgraderingen af flåden. En stigende oliepris er derfor det bedste argument i forhold til at få skibsejere til at lægge deres skibe i dok og installere energibesparende udstyr.

Det er mere eller mindre den samme logik, der gælder, for mulighederne for at lande kontrakter på 175D-motoren med offshorerederierne. Højere oliepriser stimulerer hele markedet og fører i sidste ende til flere skibe på vandet for at assistere olieselskaberne i deres jagt på energi.

65 dollars tønden er tommelfingerreglen for MAN Diesel & Turbo, forstået på den måde, at priser derover vil komme motorproducenten til gode, mens der skal kæmpes mere for ordrerne med en pris under 65 dollars.

Efter at have haltet rundt på omkring 50 dollars gennem en stor del af 2017, ligger prisen på en tønde brent Nordsøolie i dag på lidt over 63 dollars tønden.

Den sidste motor produceret på fabrikken i Frederikshavn blev færdiggjort i 2013.

2016 Serviceteam Skagen    .    Silovej 8, 1    .    DK-9900 Frederikshavn    .   &nbsp info@serviceteamskagen.dkPrivatlivspolitik
webbureau ittp | Design MMM