Skagen Havns Etape 3-udvidelse er sendt i EU- udbud

SkagenHavnHavneudvidelse-Etape3

Skagen Havn har netop sendt etape 3 udvidelsen i EU-udbud. Udvidelsen vil udbygge havnens faciliteter med knap 1.000 meter ny kaj, forøget vanddybde i indsejling og eksisterende bassiner samt nyt landareal. Udvidelsen forventes færdig ultimo september 2020.

Udbuddet er udsendt i totalentreprise, hvor Skagen Havn har defineret projektet og de nye faciliteter, som skal opnås med havneudvidelsen. Det omfatter blandt andet 975 meter ny kaj med 11 til 13 meters vanddybde og 190.000 kvm nyt landareal. Konsortier og firmaer i EU har nu frem til den 19. november 2018 mulighed for at indsende materiale til Skagen Havn med henblik på at blive prækvalificeret til at afgive tilbud.

Generator for vækst og udvikling

Vi ønsker at være en generator for vækst og udvikling hos havnens kunder og aktører, som denne investering understøtter. Processen frem mod den nye udvidelse er nu officielt sat i gang, og vi ser frem til at modtage og gennemse de bydendes materiale, siger Willy B. Hansen, adm. direktør Skagen Havn.

Den 3. december 2018 annoncerer Skagen Havn, hvilke fire konsortier/firmaer der får lov til at byde på havneudvidelsen. Den 10. januar 2019 skal de fire udvalgte udbydere have afgivet tilbud. Skagen Havn forventer, at den endelig kontrakt kan tildeles i uge 7 2019, hvorefter arbejdet med udvidelsen kan igangsættes.

Fortsat plads på nyt landareal

Selvom der først er deadline på den færdige udvidelse ultimo september 2020, er knap 100.000 kvm af det nye landareal allerede lejet ud til FF Skagen og Pelagia AS. Der er dog fortsat plads til flere lejere på det nye areal, forsikrer Willy B. Hansen:
En stor del af det nye areal har en meget attraktiv placering ved en kaj med 13 meters vanddybde. Skagen Havn satser på en øget omsætning af gods og fisk, og vi går meget gerne i dialog med potentielle lejere omkring deres ønsker og behov, siger han.

Det primære formål med etape 3 udvidelsen er at skabe endnu større og bedre rammer for to af Skagen Havns forretningsområder: Fiskeri og fiskeindustri samt gods og bunkring.

Detaljer om etape 3 udvidelsen:

  • 130 meter ny kaj i forlængelse af kaj 7 med 11 meters vanddybde
  • 625 meter ny kaj med 11 meters vanddybde
  • 220 meter ny kaj med 13 meters vanddybde - forberedt til lastede Handymax tankere.
  • Større vanddybde i indsejlingen (øges fra 12 op til 14 meter)
  • Forbedrede besejlingsforhold til Østhavnen
  • 190.000 kvm landareal heraf 155.000 kvm til udlejning
  • Ca. 500 meter forlængelse af den eksisterende sydlige ydermole
  • 1.000 meter stenkastning, mole og molehoved ved det nye landareal
  • 540 meter forlængelse af den eksisterende sydlige ydermole
  • Svajebassin i ydre havnebassin uddybes til 14 meter
  • Det ydre havnebassin ved Krydstogtkajen uddybes til 13 meter

 

Kilde: Skagen Havn
FiskerForum.dk

Kvalificeret arbejdskraft - det er lige os!

12. oktober 2018

kvalificeret arbejdskraft

På billedet fra venstre: På billedet fra venstre: Søren Krogh, Kim Brohus, Rune Olsen fra VMS Group, Brian Sproegel og Magnus T. Christensen fra Vestkajens Maskinværksted, Morten Knudsen fra VMS Group, og Mikkel M. Hansen og Kim Hansen fra Orskov Yard

”Hvis arbejdsmarkedet er klar til os – så er vi nu klar til det”, lyder det fra Magnus T. Christensen fra Vestkajens Maskinværksted, Mikkel M. Hansen fra Orskov Yard samt Rune Olsen og Morten Knudsen fra VMS Group, der står med hvert sit dugfriske svendebrev som skibsmontører. Et svendebrev, der åbner dørene til et arbejdsmarked, der i den grad efterspørger kvalificeret arbejdskraft.

De fire lærlinge har været omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af MARCOD, og som omfatter i alt 60 lærlinge ansat henholdsvis hos Orskov Yard, VMS Group, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard, Soft & Teknik, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor samt KS Maskinteknik.

Lærlingekoordinator Anette H. Sørensen har fulgt de ny udlærte unge mænd gennem deres læretid og på spørgsmålet om, hvorfor de har valgt lige netop skibsmontøruddannelsen, er svarene, at det er en uddannelse, hvor ingen dage er ens, man får mulighed for at rejse jorden rundt, og man skal bruge både hoved og hænder.

Rune Olsen har allerede i sin læretid været på så mange rejsejobs, at han kan skrive jorden rundt på CVet. En mulighed Magnus T. Christensen ikke har haft i sin læretid, men som han har en drøm om at indfri, nu hvor han er udlært.

- Skibsmontøruddannelsen er en meget alsidig uddannelse, hvor rejseaktiviteten afhænger af den enkelte virksomheds produkter og ydelser, fortæller Anette H. Sørensen.

Nogle lærlinge lever og ånder for at komme ud i verden, mens andre har det bedst med dagligt at kunne køre til og fra arbejde, og selv om navnet skibsmontør henleder tankerne til den maritime branche, er det en uddannelse, der kan bruges i mange andre brancher.

- De fire ny udlærte står derfor med nogle super stærke kort på hånden i forhold til deres fremtidige arbejdsliv, siger Anette H. Sørensen.

Også hos EUC Nord oplever man i dette skoleår en markant stigende interesse for uddannelsen til skibsmontør, som også er mulig at gennemføre som en EUX uddannelse, hvor man kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen.

Pt. går tyve elever på uddannelsen første del grundforløb 2, og yderligere kommer der elever fra grundforløb 1, hvor eleverne har valgt indgangen Teknik, Metal og Motor. Sidstnævnte har endnu ikke valgt uddannelse, men der er flere der har tilkendegivet, at de vil gå videre på skibsmontøruddannelsen til januar, siger uddannelseschef Jesper Clausen.

At tage en erhvervsuddannelse er et rigtigt godt valg, og disse fire unge mænd er stolte af deres uddannelse og med et solidt svendebrev og faglig stolthed i bagagen, så kommer man rigtig langt, er de alle enige om.

Fakta om den maritime lærlingeordning

Den maritime lærlingeordning er et samarbejde mellem ti maritime virksomheder, som har ansat en fælles ressource til at tiltrække flere lærlinge til den maritime branche, højne kvaliteten i uddannelserne, understøtte virksomhederne i håndteringen af lærlinge samt koordinere en turnusordning mellem partnerne således, at virksomhederne hjælper hinanden med at uddanne deres lærlinge bedst muligt til fremtiden. Partnere i ordningen er: Orskov Yard A/S, VMS Group A/S, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard A/S, Soft & Teknik A/S, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted A/S, KM Automatik ApS, Victor A/S samt KS Maskinteknik A/S.

 

90 folkeskoleelever besøger den maritime branche i Skagen

25. september 2018

pm work

90 folkeskoleelever var i dag på besøg hos i alt 9 maritime virksomheder i Skagen, da det maritime brancheudviklingscenter MARCOD, Dansk Metal, Frederikshavn kommune, EUC Nord, MARTEC og Serviceteam Skagen satte fokus på de uddannelses- og jobmuligheder, som den nordjyske maritime klynge kan tilbyde fremtidens arbejdskraft.

Arrangement Workforce of the Future er målrettet folkeskoleelever. Det er fjerde gang, at arrangementet afholdes, som har været en stor succes.

”Vi arbejder tæt sammen med de maritime virksomheder, uddannelsesinstitutioner, kommunen, Dansk Metal mfl. på at øge kendskabet blandt de unge og deres forældre til de attraktive uddannelses- og jobmuligheder på alle niveauer i den nordjyske maritime branche. Med Workforce of the Future arrangementerne – som et ud af mange initiativer - ønsker vi i højere grad at åbne de unges øjne i forhold til et maritimt karrierevalg”, siger Christine Lunde, direktør i MARCOD.

For at forberede eleverne til dagen havde UU-vejlederne hos kommunen forud for arrangementet besøgt eleverne i klasserne for at forberede dem til dagen.

Workforce of the Future arrangementerne afholdes i år den 20/9 i Frederikshavn, 25/9 i Skagen, 27/9 i Hirtshals og 9/10 i Hanstholm.

”Det er vigtigt for os, at vi også i fremtiden har adgang til kvalificeret arbejdskraft. Indenfor nogle områder oplever vi pt. knaphed på medarbejdere, men vi håber at deltagelse i dette arrangement kan medvirke til at nogle unge får øjnene op for de muligheder vi kan tilbyde dem her i Vandkantsdanmark”, udtaler Jonas F. Nielsen fra Launis A/S.

Flere lærere kommenterede, at Workforce of the Future er meget lærerigt og relevant for eleverne, da det giver eleverne et mere nuanceret billede af fremtidige karrieremuligheder.

Udover virksomhedsbesøgene bestod eftermiddagens program af en Kahoot quiz, hvor eleverne blev afprøvet i deres viden om den maritime branche. Vinderne fik 2 biografbilletter.

Se programmet for arrangementet her:

pm program

Deltagende virksomheder i Skagen:

Karstensens Skibsværft, KS Elektro, Saga Shipping, Skagen Havn, Skagen Røgeri, Color Hotel, Scandic Pelagic, FF Skagen, Launis og Egersund trawl.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst

MARCOD Peter Møller, 50 77 00 00, pm@marcod.dk

Maritime Ship Supply og Drinx indgår strategisk samarbejde

5. september 2018 14:53 | Af redaktionen/SLH

2k5eyd6a2rioqt6b 660 1000

Holdet fra Maritime Ship Supply i hal B1 på SMM-messen.
Foto: Maritime Ship Supply

STORES SUPPLY: Når det nye samarbejde mellem Maritime Ship Supply og Drinx går i luften, er målet at styrke og øge indsatsen på det danske og internationale skibsprovianteringsmarked

Maritime Ship Supply, som også ejer Skibshandler Damsgaard, har pr. 1 september 2018 underskrevet aftale med handelsvirksomheden Drinx om et strategisk samarbejde. Samarbejdet bliver så tæt, at Maritime Ship Supply i 2019 flytter ind i administrationsbygningen hos Drinx og indgår i Drinx’ lagerkapacitet i Frederikshavn. Maritime Ship Supply’s lager nedlægges, og de to virksomheder får således fælles indkøbs- og lagerfunktion.

Det oplyser Maritime Ship Supply i en pressemeddelelse under SMM-messen i Hamborg i denne uge.

Drinx stiller 300 kvm frysehus og 35 kvm kølehus til rådighed for Maritime Ship Supply, og opbygningen af nyt køle- og frysehus påbegyndes i løbet af meget kort tid. Nybyggeriet forventes at stå færdigt i foråret 2019, hvor Maritime Ship Supply herefter vil flytte ind.

Mulighed for yderligere vækst

Det gøres dog klart af direktør for Maritime Ship Supply, Poul-Ole Jensen, at Maritime Ship Supply fortsat udelukkende varetager sine kunder på Skibsprovianteringsmarkedet:

- Vi vil fortsat varetage bestillingerne fra vores kunder. De vil ikke mærke forskel ved, at vi indgår i tæt samarbejde med Drinx om fælles indkøb og levering. Samarbejdet skal være med til at frigive økonomiske midler til Maritime Ship Supply, som vi kan bruge til at investere yderligere i den stigende vækst, vi oplever, på markedet. Vi har stor interesse i at indgå samarbejde med de store krydstogtsselskaber. Dette kræver, at vi nytænker, og det er samarbejdet med Drinx et resultat af, udtaler Poul-Ole Jensen.

Maritime Ship Supply vil derfor fortsat levere proviant til kunder på vand, mens Drinx varetager leveringer til kunder på land – virksomhederne holder deres kunder adskilt og fungerer fortsat som to virksomheder.

Alle bestillinger af skibsproviantering skal således fortsat gå til Maritime Ship Supply, og kunderne vil genkende de medarbejdere, som de hidtil har handlet med hos Maritime Ship Supply. De flytter nemlig med, når Maritime Ship Supply får ny adresse.

- Jeg ser frem til et rigtig spændende samarbejde med Drinx, og det bliver en kæmpe gevinst for udviklingen af Maritime Ship Supply. Samarbejdet skaber en positiv ressourceudnyttelse – ikke kun for os men for begge virksomheder”, lyder det endvidere fra Poul-Ole Jensen.

2016 Serviceteam Skagen    .    Silovej 8, 1    .    DK-9900 Frederikshavn    .   &nbsp info@serviceteamskagen.dkPrivatlivspolitik
webbureau ittp