Tysk miljøpris til Terntank

27dcxw3sgwxpogyb
Jens P. Buchave, nummer tre fra venstre, under modtagelsen af miljøprisen.

Rederiet Terntank, der har hovedsæde i Skagen har netop modtaget den grønne pris Greenports Awards i Bremen for sit engagement og arbejde med at mindske det maritime klimaaftryk

Over 7.500 skibe anløb havnene i Bremen i 2018, og blandt dem skilte fire fartøjer fra Terntank Rederi sig ud da de er udstyret med motorer, som både sejler på traditionel diesel og på LNG, og er blandt de mest moderne og brændstofeffektive fartøjer i skibsindustrien. De er ejet af den mindre familieejede shippingvirksomhed med svenske rødder, der i dag opererer fra Skagen. Terntank udvidede allerede i 2016 sin flåde med flere LNG-drevne skibe for at imødekomme de særlige krav til skibsfart i Nord- og Østersøen.

- Det er Terntanks strategi at være first movers inden for grøn teknologi, og vi har fundet en forretningsmodel, der gør, at vi er konkurrencedygtige på LNG. Vi vil være et skridt foran miljølovgivningen og det er en stor anderkendelse af vores arbejde at få Greenport Awards, fortæller Jens Buchhave.

Højt til himlen og højt humør ved første spadestik i Skagen havn

28. juni 2019

Mange var mødt op i solskinnet for at tage del i første spadestik til etape 3 udvidelsen af Skagen havn – den største i havnens historie. Spadestikket var dog erstattet af en gravemaskine med borgmesteren bag rattet.

Birgit-spadestik-top

De gør ikke tingene halvt i Skagen Havn. Så første spadestik var erstattet af en gravemaskine med borgmester Birgit S. Hansen bag rattet. Med lidt hjælp på sidelinjen og en masse mobiltelefoner rettet mod hende fra dagens gæster, satte hun med sikker hånd gang i udvidelsen med den helt store skovl.

Der var højt til himlen og fuld sol ved dagens begivenhed, og humøret var også højt hos borgmester Birgit S. Hansen, der sidder i Skagen Havns bestyrelse:

  • Skagen Havn bliver ved med at sætte nye mål med henblik på organisk vækst, og det er en stærk strategisk beslutning, som giver muligheder for vækst og arbejdspladser. Byrådet står bag, byen står bag og erhvervet står bag.

Bestyrelsesformand for havnen, Niels Arnold Lund, kunne inden igangsættelsen byde velkommen til de mange gæster, der rummede byens borgere og havnens samarbejdspartnere og kunder.

Niels Arnold Lund

  • I dag tager vi første spadestik til den tredje udvidelse på godt ti år, og den største i Skagen havns historie. Det er i sandhed en stor dag, så vi er glade for, at I er kommet for at fejre det med os. Det er et tydeligt bevis på den vækst og fremdrift, der er hos havnens kunder. Skagen Havn ønsker at være en vækstmotor, der i samarbejde med aktører og kunder skaber de optimale rammer for kommerciel vækst og udvikling. Så når kunderne vækster, følger havnen med, sagde han.

To forretningsområder i fokus

1. spadestik

Bestyrelsesformand Niels Arnold Lund kunne også fortælle, at etape 3 udvidelsen har været på papiret – eller rettere sagt servietten - siden indvielsen af etape 2 tilbage i 2015. På selve indvielsesdagen sad havnedirektør Willy B. Hansen og tegnede en skitse over en mulig etape 3 på en serviet. Det sluttede ikke med servietten – idéerne blev taget ind på arbejdsbordet og efter mange tanker og bearbejdninger, er Skagen Havn i dag klar til at tage første spadestik med hovedentreprenør Per Aarsleff A/S.

  • I Skagen Havn ser vi altid fremad, så det var helt naturligt at begynde at se på næste skridt, siger havnedirektør Willy. B. Hansen med et smil.

1. spadestik2

Udvidelsen vil forandre og udbygge Skagen Havn med 190.000 kvm nyt landareal og 1050 meter ny kaj med vanddybder på 11 og op til 13 meter. Etape 3 er udviklet med øje for to af havnens kerneforretningsområder: Fiskeri & fiskeindustrien samt gods & bunkring.

  • Sidste år kunne vi med glæde konstatere, at havnen igen satte rekord for værdien af landede fisk til mere end én milliard kroner, og containerterminalen drevet af Skagen Stevedore A/S er kommet rigtig godt fra starten. Med udvidelsen styrker vi nu mulighederne for de to forretningsområder, så vi forhåbentligt ser frem mod ny vækst og aktiviteter i fremtiden, siger Willy. B. Hansen.

Kontakt venligst:
Willy B. Hansen, adm. direktør Skagen Havn, telefon 40 46 71 36

Willy B Hansen 3

Skagen Havn underskriver kontrakt med Per Aarsleff A/S om etape 3 udvidelse

Kontraktunderskrivelse
Fra venstre: Willy B. Hansen adm. direktør Skagen Havn, Christian Trier afdelingsdirektør Per Aarsleff A/S og Niels Arnold Lund bestyrelsesformand for Skagen Havn.

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3 udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 millioner kroner.

Stemningen var i top, da Skagen Havns bestyrelsesformand og havnedirektør i dag kunne skrive under på kontrakten for etape 3 udvidelsen med entreprenøren Per Aarsleff A/S, der er fundet blandt fire ansøgere i et EU-udbud.

-          Per Aarsleff A/S er valgt efter et grundigt gennemsyn af de indkomne udbud. Aarsleff leverede bedst på parametrene omkring pris, tekniske løsninger og udførelse samt tidsplan og organisation. Vi kender Aarsleff godt, og de kender havnen, da de også har forestået etape 1 og etape 2 udvidelsen af Skagen havn. Så vi ser frem til samarbejdet og igangsættelsen af den største udvidelse i havnens historie, siger Niels Arnold Lund, bestyrelsesformand for Skagen Havn.

Per Aarsleff A/S samarbejder om opgaven med Rohde Nielsen A/S, Sweco A/S og VG Entreprenør A/S.

  • Vi er meget begejstrede over at være tildelt opgaven, som i vores regi har været undervejs siden november. Vi har sat gang i de første beregninger, vi er i gang med planlægningen, og vi er ved at finde de store gravemaskiner frem til opgaven. Det er vores mål, at vi allerede om få uger kan se de første entreprenørmaskiner og uddybningsfartøjer på havnen, siger Henrik Rasmussen, afdelingsingeniør hos Per Aarsleff A/S.

COWI er Skagen Havns byggerådgiver på projektet.

Nye rammer for vækst
Havneudvidelsen bliver den hidtil største i Skagen og forventes at beløbe sig til 500 millioner kroner. Investeringen kommer efter et år med rekorder for Skagen Havn på flere af kerneforretningsområderne.

-          Sidste år slog Skagen Havn omsætningsrekord samtidig med, at vi kunne byde velkommen til et rekordstort antal krydstogtgæster, se stor fremgang for godsomsætningen og igen slå danmarksrekord med landede fisk til en værdi på mere end én milliard kroner. Investeringen i havneudvidelsen skaber rammerne for flere gode resultater fremover særligt for vores forretningsområder fiskeri og fiskeindustri samt gods, siger Willy B. Hansen, adm. direktør for Skagen Havn.

Skagen Havn har defineret rammer og minimumskrav til udvidelsen, og her indenfor har byderne givet deres bud på løsninger. Per Aarsleff A/S udvider en af de nye kajer med 77 ekstra meter, så de nye faciliteter byder på godt 1000 meter ny kaj, 190.000 kvm baglandsareal og vanddybder på 11 og op til 13 meter langs kaj.

Første spadestik til havneudvidelsen vil blive taget fredag den 28. juni, hvor byen, havnens kunder og havnens samarbejdspartnere er inviteret.

Fakta etape 3

  • 190.000 m2 nyt landareal – heraf 155.000 m2 til udlejning
  • 1050 meter ny kaj
  • Vanddybde 10-13 meter ved kaj
  • Større vanddybde i indsejlingen (vanddybde øges fra 12 til 16 meter)
  • Større vanddybde ved krydstogtskajen (vanddybden øges fra 11 til 12,5 meter)
  • Væsentligt forbedret besejlingsforhold til Østhavnen (bredere indsejling)

Kontakt venligst:
Willy B. Hansen, adm. direktør for Skagen Havn, telefon 40 46 71 36

Om Skagen Havn

Skagen Havn er en kommunal selvstyrehavn ejet af Frederikshavn Kommune. Skagen Havn har fire kerneforretningsområder: Fiskeri & forarbejdning, maritim service, gods & bunkring samt krydstogt & oplevelsesøkonomi. Skagen Havn er et geografisk knudepunkt på toppen af Danmark, hvor mere end 60.000 skibe passerer årligt. Skagen Havn er Danmarks største fiskerihavn og Europas største landingshavn for pelagisk fisk.

MAN Energy Solutions lykønsker to nyudlærte skibsmontører

Kasper M. Christensen og Matias R. Ankerlund har fået indfriet en årelang drøm. Svendebrevet som skibsmontør er i hus - ovenikøbet med super flotte resultater.

Skibsmontøruddannelsen er ikke et tilfældigt valg. Kasper har kørt motocross i mange år, og Mathias har forud for skibsmontøruddannelsen taget en cykelmekanikeruddannelse. De har begge olie og mekanik i blodet og brænder for at arbejde med store ting. Et ønske der indfries, når arbejdet foregår ombord på skibe, hvor alt er større dimensioneret end cyklen og crossmaskinen. 

Lærlingene er omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af MARCOD. Ordningen omfatter en rotationsordning blandt skibsmontørlærlingene. Her har Kasper været i rotation hos Hirtshals Yard, mens Matias har været i rotation hos Orskov Yard. Formålet med at komme i rotation er at dygtiggøre og bygge kompetencer på lærlingen. En sidegevinst for lærlingen er at danne netværk, som han/hun kan gøre brug af, når man som nyudlært skal ud og finde job. Et scenarie, der kan blive aktuelt for begge nyudlærte, alt efter hvilke muligheder, der åbner sig hos MAN Energy Solutions.   

  • Vi har strategisk besluttet, at vi VIL lærlinge, da vi kan se, at vi får en udfordring med medarbejdere i fremtiden, udtaler Poul Knudsgaard, Direktør ved MAN Energy Solutions i Frederikshavn. Vi har derfor besluttet at ”sætte svende i banken” ved at uddanne flere lærlinge end vi pt. kan tage ind som svende, slutter Poul Knudsgaard, der er stolt af at være med til at uddanne ikke kun til egne rækker, men til branchen.

Som skibsmontørlærling hos MAN Energy Solutions er man med svendene på rejsejobs rundt omkring i verden. En arbejdsform som Matias og Kasper er blevet hooked på, og som de gerne vil forfølge i nogle år.

  • Opvokset i Hirtshals med en far som fisker, har jeg fra barnsben haft interesse for skibe og oplevet, hvor spændende den maritime branche er, fortæller Kasper M. Christensen. I min læretid har jeg haft en del rejsearbejde, som jeg har fundet tiltrækkende, og jeg glæder mig derfor til, at jeg om kort tid starter som nysvend hos SL Power, hvor jobbene er både i Danmark og udlandet. Skibsmontøruddannelsen har været et perfekt uddannelsesvalg. Den har bredde og giver mulighed for at opleve verden. Kan det blive meget bedre, slutter Kasper M. Christensen.

Lærlingene har været omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af MARCOD, og som omfatter i alt 50 lærlinge ansat henholdsvis hos Orskov Yard, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard, Soft & Teknik, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor, KS Maskinteknik, Alfa Laval, RASI Maskinfabrik, SeaMech og SL Power.

Kasper-og-Matias---08.02

På billedet fra venstre:

Lærlingeansvarlig John Ditlev, Matias R. Ankerlund og Kasper M. Christensen

2016 Serviceteam Skagen    .    Silovej 8, 1    .    DK-9900 Frederikshavn    .   &nbsp info@serviceteamskagen.dkPrivatlivspolitik
webbureau ittp