Det regner med priser, vækst og vilje i Frederikshavn

Erhvervslivet i Frederikshavn har fundet vinderne af Vækst og Vilje-prisen og kåret årets iværksætter.

250 erhvervsfolk fra Frederikshavn Kommune var stimlet sammen i Det Musiske Hus, da der i formiddags blev uddelt priser for godt arbejde. 

Vækst og Vilje Erhvervsprisen gik til FF Skagen blandt 13 nominerede, som var indstillet af de lokale erhvervsforeninger, handelsstandsforeninger og turistforeninger. Det oplyser Frederikshavn Erhvervsråd i en pressemedelelse. 

Med en årlig omsætning på over DKK 2 mia. kr. er FF Skagen blandt verdens største producenter af fiskemel og fiskeolie med eksport til mere end 60 lande – og forvandler hvert år omkring 500.000 tons råfisk til 130.000 tons proteiner i form af fiskemel og fiskeolie på fabrikker i Hanstholm og Skagen. 

ff skagen1 0

Vækst og vilje-prisen i Frederikshavn 2018 gik til FF Skagen. Foto: Erhvervshus Nord

FF Skagen anerkendes i indstillingen for deres proaktive opkøbsstrategi og styrkelse af den pelagiske industri i Danmark.

- Vi er stolte af og glade for prisen, som er en anerkendelse af, at vores arbejde giver mening og værdi. Vores DNA er, at virksomheden er startet af fiskere og fortsat ejet primært af fiskere og fiskeindustrien. Så prisen er til os som virksomhed, til vores ansatte og ikke mindst til vores ejere, som har bygget virksomheden op over de seneste 58 år og som altid har prioriteret at bruge generet overskud på virksomhedens udvikling, siger Johannes Palsson, som siden 2014 har været administrerende direktør i FF Skagen.

1.500.000 varenumre på hylderne

Iværksætterprisen gik til Maritime Ship Supply, som i januar 2017 etablerede sig som leverandør af forsyninger til den verdensomfattende skibsfart på havnen i Frederikshavn.

I første virksomhedsår har Maritime Ship Supply opkøbt Skibshandler Damsgaard og udvidet medarbejderstaben med 15 ansatte. Manden bag virksomheden er 44-årige Poul-Ole Jensen, der har en mangeårig baggrund indenfor den maritime branche. 

maritimeshipsupply 0

Iværksætterprisen i Frederikshavn 2018 gik til MartimeShipSupply. Foto: Erhvervshus Nord

- Prisen er et skulderklap fra lokalområdet, som vi er meget glade for og stolte af. Behovet for en totalleverandør i den maritime branche er stort, og derfor er det en fornøjelse at kunne hjælpe vores kunder med alt det, de har behov for hurtigst muligt. Det kan kun lade sig gøre, fordi vi har en fleksibel medarbejderstab, der arbejder dedikeret for at give kunderne en service, som de kommer tilbage efter, og som spreder sig i branchen, siger Poul-Ole Jensen. 

Konceptet for Maritime Ship Supply er én indgang for skibe, der anløber havnen.

Med en leveringstid indenfor 24 timer på de fleste varenumre, og maksimalt 72 timer og med flere end 1.500.000 varenumre har Maritime Ship Supply et stort potentiale på det maritime område. 

Erhvervshus Nord, Frederikshavn Kommune og Arena Nord stod bag Vækst og Vilje-arrangementet og med Spar Nord og Beierholm som hovedsponsor. Årets indlægsholder var skagbo og AGF cheftræner David Nielsen, mens musikken var lagt i hænderne på Gregers Mogstad.

Iværksætteren så rigtigt:

Skibsbesætninger har behov for hjælp

Poul-Ole Jensen havde mange års erfaring som ansat i at levere til skibe, da han besluttede sig for at blive selvstændig med nyt koncept

2ffcf6ea-e4f0-4352-98f2-85e647c11c60

Direktør Poul-Ole Jensen fra Maritime Ship Supply har fra starten bestemt, at man ikke skal sige nej til en forespørgsel fra et skib. Er varen ikke på lageret, så kører de ud og køber tingen stort som småt. Foto: Kim Dahl Hansen.

 

FREDERIKSHAVN: Maritime Ship Supply er kommet godt fra land med et koncept, som indehaver 44-årige Poul-Ole Jensen var sikker på, at der var brug for. Ideen er, at et skibs besætning har brug for et sted at bestille alt lige fra en ny møtrik til skibsmotoren til kylling til aftensmaden til besætningen. For eksempel har et skib sendt en mail og bestilt mus til computere, en tørretumbler udover diverse reservedele, og så skal man på lageret i Frederikshavn i gang med at fylde "indkøbsvognen".

- Man kan beskrive os som Bilka. Vi har 1,5 millioner varenumre, og når kunden har et behov, så er vi der til at løse det, og behovet kan ikke vente eller udsættes. Derfor havde vi også leverancer 24. december, siger ejeren af skibsprovianteringsfirmaet.

Torsdag formiddag var der dog ingen til at tage sig af bestillingerne i tre timer. Alle 18 ansatte skulle med i Det Musiske Hus og overvære, at deres arbejdsplads blev belønnet med Frederikshavn Kommune Erhvervsråds Iværksætterpris. Prisen gives til en virksomhed, som inden for de seneste fem kalenderår har etableret eller overtaget en virksomhed i Frederikshavn Kommune og der igennem bidraget positivt til den erhvervsøkonomiske udvikling.

Læs den fulde nyhed her

 

MAN samler produktionen af hurtige motorer i Danmark

Efter fire års pause skal der igen produceres skibsmotorer på MAN Diesel & Turbos fabrik i Frederikshavn. Selskabet vil samle hele produktionen af sin nye high-speed motor på fabrikken i Nordjylland med start i 2018, oplyser virksomheden til ShippingWatch.

MAN Diesel  Turbo krumtap firetakt

Den tyske motorkæmpe MAN Diesel & Turbo holder fast i sine planer om at indlede produktionen af en ny high-speed motor i Danmark næste år på trods af flere svære år på shipping- og offshoremarkedet.

Beslutningen om at opstarte produktionen af den nye motor blev truffet i 2015, og indtil videre er motoren – der er rettet mod slæbebåde, offshore og flådefartøjer – blevet udsat for en lang række tests på MAN Diesel & Turbos forsknings- og udviklingscenter (R&D) i Frederikshavn, mens selve samlingen af motoren er foregået i Augsburg i Tyskland.

Men fra 2018 vil alle led af produktionen blive samlet i Danmark, siger selskabets CSO og medlem af MAN Diesel & Turbos øverste ledelsesgruppe, Wayne Jones, i et interview med ShippingWatch.

"Hele produktionen af motoren vil ske i Frederikshavn. Prøverne er gået godt, og vi forventer, at salget vil nå op på et trecifret antal fra 2019," siger han.

Motoren, der går under navnet 175D, er en 12-cylinder high-speed motor med såkaldt common rail injection, direkte brændstofinjektion, der kører på diesel. Det er en firetaktsmotor med en effekt på 1.140-2.220 kw afhængig af typen, hvilket betyder, at motoren er mindre end de store low-speed motorer, der kan sejle på heavy fuel (HFO) og andre slags brændstof, men større end f.eks de bus- og lastvognsmotorer, der indtil nu har været de største firetaktsmotorer i MAN Diesel & Turbos repertoire.

Da planerne blev offentliggjort i september 2015, antydede CEO Uwe Lauber, at der også kunne være en mulig next-generation gas version på vej.

 Op imod 100 nye job

"Nu har vi grundlaget for at producere flere motorer her, men vi tager det skridt for skridt. Når vi er nået et vist antal motorer, kan vi overveje at udvide forretningen. Men det er alt for tidligt at gå i detaljer med det endnu," sagde Uwe Lauber til ShippingWatch.

Det er forventningen, at produktionen af den nye 175D motor vil skabe mellem 30 og 100 arbejdspladser i Frederikshavn, afhængig af motorens modtagelse i markedet.

Når motoren bl.a. er rettet mod offshoreskibe, bliver olieprisen selvsagt en af de afgørende faktorer. Det gælder samtidig for hele MAN Diesel 6 Turbos retrofit-marked, som har været hårdt ramt af de lave oliepriser de seneste par år, der får rederierne til at udsætte opgraderingen af flåden. En stigende oliepris er derfor det bedste argument i forhold til at få skibsejere til at lægge deres skibe i dok og installere energibesparende udstyr.

Det er mere eller mindre den samme logik, der gælder, for mulighederne for at lande kontrakter på 175D-motoren med offshorerederierne. Højere oliepriser stimulerer hele markedet og fører i sidste ende til flere skibe på vandet for at assistere olieselskaberne i deres jagt på energi.

65 dollars tønden er tommelfingerreglen for MAN Diesel & Turbo, forstået på den måde, at priser derover vil komme motorproducenten til gode, mens der skal kæmpes mere for ordrerne med en pris under 65 dollars.

Efter at have haltet rundt på omkring 50 dollars gennem en stor del af 2017, ligger prisen på en tønde brent Nordsøolie i dag på lidt over 63 dollars tønden.

Den sidste motor produceret på fabrikken i Frederikshavn blev færdiggjort i 2013.

VMS Group udvider med værksted i Skagen

75051 small

VMS Group i Frederikshavn åbner et satellitværksted på havnen i Skagen.

Basen er i Frederikshavn, og der er allerede afdelinger i både Norge og Brasilien. Nu udvider VMS Group A/S, tidligere Vestergaard Marine Service, endnu engang. Denne gang med åbningen af et værksted i Skagen.

Værkstedet, der ligger centralt på havnen i Skagen, åbnede 1. november. Herfra tilbyder VMS Group reparation og vedligeholdelse af alle typer dieselmotorer, turboladere, gear og propeller, ligesom der ydes service til både skibe i havn samt reparationer under medsejlads - herunder on-site maskinering. På værkstedet er der desuden mulighed for maskinering, opretning og specialsvejsning. 

Erfaring og ekspertise

Med afsæt i mange års erfaring og faglig ekspertise yder VMS Group hurtig og fleksibel service 24 timer i døgnet, 365 dage om året. Udover de øvrige kompetencer kan VMS Group også tilbyde totalløsninger med levering af kom¬ponenter, service, design, projektering og projektledelse. 

Etableringen af endnu et nordjysk værksted skal ses i lyset af planerne om en havneudvidelse i Skagen, og det potentiale, der findes heri, blandt andet et øget behov for maritim service. Her passer VMS Group perfekt ind i havnens vision om ”One Stop Shop”. Samtidig sikres endnu bedre tilgængelighed for virksomhedens kunder blandt rederier og fiskerflåden i Norge og Sverige.

Styrke og backup

Med domicilet i Frederikshavn har VMS Group en betydelig styrke og mulighed for backup blot 40 kilometer fra Skagen.

- Vi er 115 mand i Frederikshavn, hvor vi også har både lager og 4000 kvadratmeter værksted. Fra vores lager kan vi på kort tid servicere vores kunder med reservedele i høj kvalitet og til konkurren¬cedygtige priser. Og vi kan rykke hurtigt ud, når der er behov for øget mandskab, siger driftsdirektør i VMS Group, René Thorhauge, der selv er skagbo.

Det nye værksted ligger centralt på havnen i Skagen - nærmere bestemt Vestre Strandvej 13 - med let tilgang til havnens faciliteter og med mulighed for samarbejde med andre lokale aktører indenfor maritim service og industri - et samarbejde, som VMS Group allerede igennem mange år er kendt for at prioritere højt.

68 folkeskoleelever på besøg i den maritime industri i Skagen

68 folkeskoleelever fra Skagen og Ålbæk var i dag på besøg hos i alt 8 maritime virksomheder i Skagen, der i samarbejde med det maritime brancheudviklingscenter MARCOD, Dansk Metal, Martec, EUC Nord og Frederikshavn Kommune igen satte fokus på de uddannelses- og jobmuligheder, som den nordjyske maritime klynge kan tilbyde fremtidens arbejdskraft.

Arrangement Workforce of the Future er målrettet folkeskoleelever og sætter fokus på de maritime uddannelses- og jobmuligheder, der er i den nordjyske maritime industri. Det er fjerde gang, at MARCOD afholder arrangementet, som har været en stor succes.

- Vi er arbejder hele tiden sammen med den maritime industri, maritime uddannelsesinstitutioner, kommunerne, Dansk Metal mfl. på at øge kendskabet blandt de unge og deres forældre til de attraktive uddannelses- og jobmuligheder i den nordjyske maritime industri. Med disse arrangementer – som et ud af mange - ønsker vi i højere grad at åbne de unges øjne i forhold til et maritimt karrierevalg, siger Christine Lunde, direktør i MARCOD.

For at forberede eleverne til dagen havde ungdomsuddannelsesvejleder i Frederikshavn Kommune Frede Jacobsen og maritim lærlingekoordinator i MARCOD Søren Thomsen forud for arrangementet besøgt eleverne i klasserne for at introducere job- og uddannelsesmuligheder i den maritime industri i Skagen. I dag fik eleverne fra Skagen Skole, Brovandeskolen og Ålbæk skole så mulighed for at møde og udveksle erfaringer med nogle af de lærlinge og elever, som til dagligt arbejder i miljøet.

- Vi har haft en fantastisk dag med nysgerrige og engagerede elever, som har lært deres hjemby at kende fra en ny vinkel. Vi har i dag 44 lærlinge og elever på Karstensens, så for os er det vigtigt, at de unge kender til hvilke karrieremuligheder, vi kan tilbyde dem her i byen. Jeg håber, at nogle af eleverne fra dagens besøg får lyst til at komme tilbage med en ansøgning på et senere tidspunkt, udtaler Diddan Rahn Karstensen fra Karstensens Skibsværft A/S.

Udover virksomhedsbesøgene bestod eftermiddagens program af dejlig frokost tilberedt af elever fra EUC Nord og efterfølgende gruppearbejde, hvor eleverne bearbejdede dagens indtryk.

- Det har været en meget spændende dag. Jeg har lært en masse nyt om noget, jeg ikke vidste før, siger Lucas fra 8.X

Samme dag blev et tilsvarende arrangement afholdt i Frederikshavn med 150 elever, og den 28/9 i Hirtshals med 166 elever. I Hanstholm afholdes et lignende arrangement d. 25/10.

Se programmer for de to arrangementer her: http://www.marcod.dk/services/branding/events/item/workforce-of-the-future-i-frederikshavn-ogskagen

Deltagende virksomheder i Skagen: Karstensens Skibsværft, Elektromarine Automation, COSMOS Trawl, Saga Shipping, Skagen Havn, Skagerak Pelagic, Skagen Skipperskole, Color Hotel

Arrangører: MARCOD, Dansk Metal, Martec, EUC Nord, Frederikshavn Kommune

For yderligere oplysninger, kontakt venligst Søren Thomsen, lærlingekoordinator i MARCOD, telefon 61 79 43 48, e-mail: st@marcod.dk

2016 Serviceteam Skagen    .    Silovej 8, 1    .    DK-9900 Frederikshavn    .   &nbsp info@serviceteamskagen.dkPrivatlivspolitik
webbureau ittp