Analyse skal kortlægge potentialet for mere landstrøm på Skagen Havn

Analyse skal kortlægge potentialet for mere landstrøm på Skagen Havn

NOENCO skal med assistance fra Aarhus Universitet udføre analysen for Skagen Havn, som en del af et Interreg EU-projekt, der ser på elektrificering af havnene. Resultaterne forelægger til sommer.

På billedet øverst fra venstre ser du: Erik Mortensen fra NOENCO, Jesper Rulffs fra Skagen Havn, Peter Enevoldsen fra Aarhus Universitet og Mikal Nielsen fra Skagen Havn.

I dag leverer Skagen Havn allerede 1,3 millioner kWh landstrøm til skibe i havnen. Analysen skal belyse potentialerne for at etablere endnu mere landstrøm.

-          Vi ønsker at nedbringe udledningen af emissioner, CO2 og nedbringelse støjniveauet. Så det er interessant for os at få undersøgt, hvad behovet er for yderligere landstrøm, og hvilke infrastrukturudfordringer, der er. Vores kunder er blevet mere miljøbevidste, og analysen skal vise, om der er et økonomisk incitament til at koble sig på landstrøm, siger Jesper Rulffs, forretningsudvikler Skagen Havn.  

Det er det maritime energirådgivningsfirma NOENCO, der har vundet udbuddet og skal lave analysen i et samarbejde med Aarhus Universitet.

-          Vi går i gang med at undersøge mulighederne for at udbygge tilbuddet for landstrøm til skibe, som i dag bruger deres egne diselgeneratorer i havn. Vores opgave er at lave en forretningsmodel for havnen, men også for de skibe, som anløber, så de kan se, om det er en god forretning for dem. Vi laver en business case, som undersøger fornuften i landstrøm i en given situation, siger energirådgiver hos NOENCO Niels Dal og fortsætter:

-          Vi skal analysere en stor datamængde for at kortlægge trafikken i havnen og se, hvem det er interessant at tilbyde landstrøm. Her bruger vi vores viden om operations- og driftsprofiler på forskellige typer af skibe. Skibene kommer fra hele verden, så analysen ser også på, hvilke teknologier de forskellige skibe indeholder i forhold til at kunne koble til landstrøm. 

Assisterende professor på Center for Energiteknologi på Aarhus Universitet Peter Enevoldsen har fokus på forsyningen af så grøn og billig strøm som muligt.  

-          Vi hjælper med en optimering, så havnen får den grønneste og billigste strøm leveret til dens kunder. Det gør vi ved at se på data for den grønne energiproduktion i Danmark og energibehovet i Skagen havn. Målet er at lave en software, hvor Skagen Havn til hver en tid kan taste ind – at I morgen kommer dette skib, hvordan leverer vi den billigste strøm? Skagen Havn går forrest i at være med til at konkretisere den grønne omstilling, som andre havne kan lade sig inspirere af, så vi kan nå vores fælles klimamål, fortæller Peter Enevoldsen.

Analysen sker som led i projektet Skandinavisk Elektrisk Transport System (SETS), som er støttet af EU's Interreg-ØKS program. Det centrale omdrejningspunkt for SETS-projektet er at bidrage til udviklingen af den elektriske transport i KASK-regionen. Havne og transportcentre er kernen i den regionale infrastruktur, og disse vil derfor være i fokus. Målet er at teste, videndele og udvikle en strategi, der kan reducere CO2-udledningen og inspirere andre havne. Resultatet af analysen bliver derfor delt, så andre havne også kan lade sig inspirere af resultaterne.

Billedtekst fra venstre: Erik Mortensen fra NOENCO, Jesper Rulffs fra Skagen Havn, Peter Enevoldsen fra Aarhus Universitet og Mikal Nielsen fra Skagen Havn.

Kontakt venligst:
Mikal Nielsen, driftschef Skagen Havn, telefon 26 78 32 33

Om Skagen Havn

Skagen Havn er en kommunal selvstyrehavn ejet af Frederikshavn Kommune. Skagen Havn har fire kerneforretningsområder: Fiskeri & forarbejdning, maritim service, gods & bunkring samt krydstogt & oplevelsesøkonomi. Skagen Havn er et geografisk knudepunkt på toppen af Danmark, hvor mere end 60.000 skibe passerer årligt. Skagen

VMS Group får eget værksted i Vestafrika

VMS

05. november 2019 | Af Kanal Frederikshavn

Som den eneste havn med servicefaciliteter mellem Cape Town i Sydafrika og De Kanariske Øer er Walvis Bay på Namibias vestkyst et nøgleområde for skibsfarten i det østlige Atlanterhav. Det er baggrunden for, at VMS Group - med hovedsæde i Frederikshavn - nu etablerer sig med eget værksted tæt på havnefaciliteterne i Namport i Walvis Bay.

Etableringen kommer samtidig med en planlagt udvidelse af Namport, der blandt andet omfatter en ny containerterminal. Danskerne har længe haft kig på området, og et tæt samarbejde med det namibisk-ejede W. Dresselhaus Engineering, der har været i Walvis Bay siden 1989, betyder, at etableringen af et 420 kvadratmeter stort værksted fuldt udstyret med alt nødvendigt værktøj og maskiner til slibning af ventiler, afbalancering og honing er en realitet.

- Vi venter os meget af denne strategiske udvidelse af vores internationale aktiviteter. Det lokale skibsværft i Walvis Bay er kommet godt i gang, og en kæmpe containerterminal er under opbygning. Samtidig er der netop fundet en stor olieforekomst i farvandet ud for Namibia, siger Kristian Kaasing Larsen, Senior Vice President i VMS Group.

De seneste fire år har han været udstationeret i Brasilien for at opbygge en afdeling af VMS Group i Niteroy ved Rio de Janeiro, der nu beskæftiger 55 medarbejdere.

- I begyndelsen vil vores værksted i Walvis Bay være bemandet med en dansk supervisor og en stab af medarbejdere fra vores brasilianske afdeling. På længere sigt er det planen, at vi gerne vil rekruttere lokalt, i det omfang, det er muligt, siger Kristian Kaasing Larsen.

Han vurderer, at olie- og gasområdet efter nogle svære år er på vej op igen.

- Alene i juli blev der på verdensplan reaktiveret 24 rigge, og hver borerig er afhængig af tre-fire supplybåde, så markedet er der. Samtidig er der alene i Walvis Bay 12 fiskefabrikker og en lokal fiskerflåde på omtrent 140 fartøjer. Og endelig er vi i forvejen i området, når vi har kunder, der kræver service, forklarer Kristian Kaasing Larsen.

Udover at støtte op om den eksisterende forretning og en fortsat global udvikling af VMS Group ser virksomheden også muligheder i at være med til at udvikle Walvis Bay som en ny, maritim serviceklynge.

Basis for denne udvikling kunne være et tæt samarbejde mellem VMS Group, W. Dresselhaus Engineering, det lokale værft NAMDOCK samt havnen, der med sin beliggenhed også fungerer som serviceområde for og forsyner de tre nabolande uden egen kyststrækning; Botswana, Zambia og Zimbabwe med Dry Port-faciliteter med mulighed for omladning af gods samt understøttende logistik- og lagerfaciliteter.

Fra værkstedet i Walvis Bay vil VMS Group tilbyde service og vedligehold af alle typer dieselmotorer, turboladere og gear. Det gælder såvel fartøjer, der lægger til kaj i Afrika, som service under medsejlads.

Tysk miljøpris til Terntank

27dcxw3sgwxpogyb
Jens P. Buchave, nummer tre fra venstre, under modtagelsen af miljøprisen.

Rederiet Terntank, der har hovedsæde i Skagen har netop modtaget den grønne pris Greenports Awards i Bremen for sit engagement og arbejde med at mindske det maritime klimaaftryk

Over 7.500 skibe anløb havnene i Bremen i 2018, og blandt dem skilte fire fartøjer fra Terntank Rederi sig ud da de er udstyret med motorer, som både sejler på traditionel diesel og på LNG, og er blandt de mest moderne og brændstofeffektive fartøjer i skibsindustrien. De er ejet af den mindre familieejede shippingvirksomhed med svenske rødder, der i dag opererer fra Skagen. Terntank udvidede allerede i 2016 sin flåde med flere LNG-drevne skibe for at imødekomme de særlige krav til skibsfart i Nord- og Østersøen.

- Det er Terntanks strategi at være first movers inden for grøn teknologi, og vi har fundet en forretningsmodel, der gør, at vi er konkurrencedygtige på LNG. Vi vil være et skridt foran miljølovgivningen og det er en stor anderkendelse af vores arbejde at få Greenport Awards, fortæller Jens Buchhave.

Højt til himlen og højt humør ved første spadestik i Skagen havn

28. juni 2019

Mange var mødt op i solskinnet for at tage del i første spadestik til etape 3 udvidelsen af Skagen havn – den største i havnens historie. Spadestikket var dog erstattet af en gravemaskine med borgmesteren bag rattet.

Birgit-spadestik-top

De gør ikke tingene halvt i Skagen Havn. Så første spadestik var erstattet af en gravemaskine med borgmester Birgit S. Hansen bag rattet. Med lidt hjælp på sidelinjen og en masse mobiltelefoner rettet mod hende fra dagens gæster, satte hun med sikker hånd gang i udvidelsen med den helt store skovl.

Der var højt til himlen og fuld sol ved dagens begivenhed, og humøret var også højt hos borgmester Birgit S. Hansen, der sidder i Skagen Havns bestyrelse:

  • Skagen Havn bliver ved med at sætte nye mål med henblik på organisk vækst, og det er en stærk strategisk beslutning, som giver muligheder for vækst og arbejdspladser. Byrådet står bag, byen står bag og erhvervet står bag.

Bestyrelsesformand for havnen, Niels Arnold Lund, kunne inden igangsættelsen byde velkommen til de mange gæster, der rummede byens borgere og havnens samarbejdspartnere og kunder.

Niels Arnold Lund

  • I dag tager vi første spadestik til den tredje udvidelse på godt ti år, og den største i Skagen havns historie. Det er i sandhed en stor dag, så vi er glade for, at I er kommet for at fejre det med os. Det er et tydeligt bevis på den vækst og fremdrift, der er hos havnens kunder. Skagen Havn ønsker at være en vækstmotor, der i samarbejde med aktører og kunder skaber de optimale rammer for kommerciel vækst og udvikling. Så når kunderne vækster, følger havnen med, sagde han.

To forretningsområder i fokus

1. spadestik

Bestyrelsesformand Niels Arnold Lund kunne også fortælle, at etape 3 udvidelsen har været på papiret – eller rettere sagt servietten - siden indvielsen af etape 2 tilbage i 2015. På selve indvielsesdagen sad havnedirektør Willy B. Hansen og tegnede en skitse over en mulig etape 3 på en serviet. Det sluttede ikke med servietten – idéerne blev taget ind på arbejdsbordet og efter mange tanker og bearbejdninger, er Skagen Havn i dag klar til at tage første spadestik med hovedentreprenør Per Aarsleff A/S.

  • I Skagen Havn ser vi altid fremad, så det var helt naturligt at begynde at se på næste skridt, siger havnedirektør Willy. B. Hansen med et smil.

1. spadestik2

Udvidelsen vil forandre og udbygge Skagen Havn med 190.000 kvm nyt landareal og 1050 meter ny kaj med vanddybder på 11 og op til 13 meter. Etape 3 er udviklet med øje for to af havnens kerneforretningsområder: Fiskeri & fiskeindustrien samt gods & bunkring.

  • Sidste år kunne vi med glæde konstatere, at havnen igen satte rekord for værdien af landede fisk til mere end én milliard kroner, og containerterminalen drevet af Skagen Stevedore A/S er kommet rigtig godt fra starten. Med udvidelsen styrker vi nu mulighederne for de to forretningsområder, så vi forhåbentligt ser frem mod ny vækst og aktiviteter i fremtiden, siger Willy. B. Hansen.

Kontakt venligst:
Willy B. Hansen, adm. direktør Skagen Havn, telefon 40 46 71 36

Willy B Hansen 3

Skagen Havn underskriver kontrakt med Per Aarsleff A/S om etape 3 udvidelse

Kontraktunderskrivelse
Fra venstre: Willy B. Hansen adm. direktør Skagen Havn, Christian Trier afdelingsdirektør Per Aarsleff A/S og Niels Arnold Lund bestyrelsesformand for Skagen Havn.

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3 udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 millioner kroner.

Stemningen var i top, da Skagen Havns bestyrelsesformand og havnedirektør i dag kunne skrive under på kontrakten for etape 3 udvidelsen med entreprenøren Per Aarsleff A/S, der er fundet blandt fire ansøgere i et EU-udbud.

-          Per Aarsleff A/S er valgt efter et grundigt gennemsyn af de indkomne udbud. Aarsleff leverede bedst på parametrene omkring pris, tekniske løsninger og udførelse samt tidsplan og organisation. Vi kender Aarsleff godt, og de kender havnen, da de også har forestået etape 1 og etape 2 udvidelsen af Skagen havn. Så vi ser frem til samarbejdet og igangsættelsen af den største udvidelse i havnens historie, siger Niels Arnold Lund, bestyrelsesformand for Skagen Havn.

Per Aarsleff A/S samarbejder om opgaven med Rohde Nielsen A/S, Sweco A/S og VG Entreprenør A/S.

  • Vi er meget begejstrede over at være tildelt opgaven, som i vores regi har været undervejs siden november. Vi har sat gang i de første beregninger, vi er i gang med planlægningen, og vi er ved at finde de store gravemaskiner frem til opgaven. Det er vores mål, at vi allerede om få uger kan se de første entreprenørmaskiner og uddybningsfartøjer på havnen, siger Henrik Rasmussen, afdelingsingeniør hos Per Aarsleff A/S.

COWI er Skagen Havns byggerådgiver på projektet.

Nye rammer for vækst
Havneudvidelsen bliver den hidtil største i Skagen og forventes at beløbe sig til 500 millioner kroner. Investeringen kommer efter et år med rekorder for Skagen Havn på flere af kerneforretningsområderne.

-          Sidste år slog Skagen Havn omsætningsrekord samtidig med, at vi kunne byde velkommen til et rekordstort antal krydstogtgæster, se stor fremgang for godsomsætningen og igen slå danmarksrekord med landede fisk til en værdi på mere end én milliard kroner. Investeringen i havneudvidelsen skaber rammerne for flere gode resultater fremover særligt for vores forretningsområder fiskeri og fiskeindustri samt gods, siger Willy B. Hansen, adm. direktør for Skagen Havn.

Skagen Havn har defineret rammer og minimumskrav til udvidelsen, og her indenfor har byderne givet deres bud på løsninger. Per Aarsleff A/S udvider en af de nye kajer med 77 ekstra meter, så de nye faciliteter byder på godt 1000 meter ny kaj, 190.000 kvm baglandsareal og vanddybder på 11 og op til 13 meter langs kaj.

Første spadestik til havneudvidelsen vil blive taget fredag den 28. juni, hvor byen, havnens kunder og havnens samarbejdspartnere er inviteret.

Fakta etape 3

  • 190.000 m2 nyt landareal – heraf 155.000 m2 til udlejning
  • 1050 meter ny kaj
  • Vanddybde 10-13 meter ved kaj
  • Større vanddybde i indsejlingen (vanddybde øges fra 12 til 16 meter)
  • Større vanddybde ved krydstogtskajen (vanddybden øges fra 11 til 12,5 meter)
  • Væsentligt forbedret besejlingsforhold til Østhavnen (bredere indsejling)

Kontakt venligst:
Willy B. Hansen, adm. direktør for Skagen Havn, telefon 40 46 71 36

Om Skagen Havn

Skagen Havn er en kommunal selvstyrehavn ejet af Frederikshavn Kommune. Skagen Havn har fire kerneforretningsområder: Fiskeri & forarbejdning, maritim service, gods & bunkring samt krydstogt & oplevelsesøkonomi. Skagen Havn er et geografisk knudepunkt på toppen af Danmark, hvor mere end 60.000 skibe passerer årligt. Skagen Havn er Danmarks største fiskerihavn og Europas største landingshavn for pelagisk fisk.

2016 Serviceteam Skagen    .    Silovej 8, 1    .    DK-9900 Frederikshavn    .   &nbsp info@serviceteamskagen.dkPrivatlivspolitik
webbureau ittp