MARTEC holder danske lodser up-to-date i virkelighedstro simulator

Lods3

Danske lodser kan i 2019 glæde sig til at træne i et helt virkelighedstro simuleret miljø, hvor en lang række simulerede danske havne står til rådighed ved træningen. Det er næsten som at sejle i den faktiske havn, og MARTEC har netop tilføjet en fuldt simuleret version af Aarhus havn. Tilføjelsen sker efter aftale med danske lodser, så træningen bliver endnu bedre og mere virkelighedstro end tidligere. 

MARTEC SKAGEN har igennem de seneste år udbudt de lovpligtige kurser, som danske lodser skal gennemgå med jævne mellemrum. En lods skal løbende holde sine kompetencer ved lige, og skal f.eks. opdateres omkring lodsjura og træne forskellige manøvre- og slæbebådssituationer. Til disse kurser er Full Mission Simulatoren et uundværlig redskab, som både lodser og undervisere nyder stor glæde af. Simulatoren giver et realistisk simuleret billede af hændelser, lodserne kan møde i deres daglige arbejde – og jo mere virkelighedsnær simulatoren er, jo bedre. Derfor har MARTEC netop tilføjet en tro kopi af Aarhus Havn i simulatoren, som sammen med mange andre af verdens havne, sikrer at lodserne i stor udstrækning kan gennemføre simulerede sejladsøvelser i relevante havne.

Ved at supplere simulatoren med flere ægte havnescenarier, er det håbet på MARTEC SKAGEN, at endnu flere lodser finder vej til simulatoren. Forstander på MARTEC SKAGEN, Anders C. T. Andersen, siger:

”Ved at tilbyde lodserne simulatorøvelser i egne havne, kan vi målrette kurserne til den enkelte lods. På MARTEC ser vi også frem til at byde de erfarne lodser velkommen, da det giver os ny viden om hvad der rør sig i branchen. Vores undervisere oplever, at de lærer en hel del af vores kursister, samtidig med at de lærer fra sig”

Lodserne får opfyldt deres krav om kurser og efteruddannelse, men på MARTEC SKAGEN får lodserne mulighed for selv at påvirke kursets indhold. Med lodsernes egne havne installeret i simulatoren rettes kursets indhold mod de forhold, som lodserne fra eksempelvis Århus arbejder i til dagligt. På den måde sikres lodserne, at de bliver dygtige i deres eget lodsområde.

”Det virkelighedsnære træningsmiljø giver en god kvalitet i kursusafviklingen. Vi værdsætter også det tætte samarbejde med erhvervet, som har en afsmittende effekt på udviklingen af, og kvaliteten på, vores ordinære uddannelser,” slutter Anders C.T. Andersen.

Fakta 

MARTEC er et maritimt og polyteknisk uddannelsescenter som udbyder alle de maritime uddannelser i Danmark. Uddannelserne spænder fra grunduddannelser til videregående polytekniske og nautiske uddannelser. Institutionen udbyder skibsassistent, HF-søfart, skibsmaskinist, maskinmester, sætte-, kyst eller fiskerskipper, styrmand og skibsfører uddannelserne. MARTEC administrerer også Skoleskibet DANMARK og driver en omfattende kursusvirksomhed med fokus på certifikatgivende kurser inden for det maritime, offshore og vindenergiområdet.

MARTEC og Skagen Skipperskole blev sammenlagt i 2017 med henblik på at styrke udbuddet af de maritime uddannelser i den nordjyske region og kan nu tilbyde alle de maritime uddannelsesretninger. Også den maritime studentereksamen (HF-Søfart), som tilbydes sammen med Frederikshavns Gymnasium, er styrket, og eleverne tilbydes nu indkvartering på MARTECs skolehjem i trygge og kontrollerede rammer.

Tre forskellige uddannelser med ét til fælles: Det Blå Danmark, en branche der leverer udstyr, komponenter og service til skibe

JPG-Anette

På billedet fra venstre:
Jimmy Larsen, Nick Pedersen, Simon A. Jensen

Nyuddannet smed Simon A. Jensen fra Orskov Yard, elektriker Nick Pedersen delelærling hos Mariendal Electrics, Soft & Teknik og MAN Energy Solutions samt industritekniker Jimmy Larsen fra MAN Energy Solutions har efter flere års flittighed og engagement fået en tidlig julegave i form af et nyerhvervet svendebrev.

Simon A. Jensen har udover svendebrevet erhvervet sig en studenterhue, og er dermed værftets første EUX-lærling. EUX-uddannelsen har været stærkt komprimeret med en læretid på i alt fire et halvt år, og har udover det faglige smedearbejde indeholdt meget projektarbejde i de boglige fag, hvorfor Simon står stærkt, i forhold til en drøm han har om at læse videre.

I sommer var det de boglige eksamener, der skulle overstås. Nu er det super fedt at have overstået svendeprøven, og lige nu glæder jeg mig til at skulle på arbejde uden at skulle tænke på næste skoleophold med masser af projektafleveringer, siger Simon. 

Nick Pedersen har gennemført den nye elektriker uddannelse, som så dagens lys i 2015. Uddannelsen er modulsammensat efter den enkelte elevs interesser og virksomhedens kompetencer. Som delelærling mellem Mariendal, Soft & Teknik samt MAN Energy Solutions har Nick været omkring husbyggeri, tavleopbygning og installationer i industrien.

At følge Nick har været en spændende rejse. Da vi i 2015 besluttede at afprøve at uddanne en dele-elektriker, vil jeg indrømme at jeg var lidt spændt på udfaldet, fortæller lærlingekoordinator Anette H. Sørensen. Hvordan ville lærlingen håndtere, at skulle være i lære i tre forskellige virksomheder, og hvordan ville virksomhederne håndtere at skulle være tre om at dele én lærling? Her tre et halvt år senere ser vi et fantastisk godt resultat, som ingen af os havde set i krystalkuglen, og jeg ved at Nick har samme opfattelse, siger Anette H. Sørensen, der samtidigt oplyser, at flere dele elektrikerlærlinge er godt i gang, og flere er på vej.

At jeg har været rundt i tre forskellige virksomheder har givet mig mulighed for i løbet af min læretid at afprøve mange forskellige ting, og allerede som nyudlært er jeg derfor skarpt stillet ind på, hvilken vej indenfor faget, jeg går efter, fortæller Nick Pedersen, der er blevet fanget på krogen til den maritime branche i forhold til elinstallationer ombord på og i tilknytning til skibe.

Industritekniker Jimmy Larsen har prøvet mange forskellige job, inden han besluttede at gå i gang med industritekniker uddannelsen. Et valg, han nu er glad for, da uddannelsen åbner mange døre, men Jimmi er blevet så glad for uddannelse, at han overvejer at gå i gang med endnu en. Hvilken er endnu ikke besluttet.

De tre ny udlærte står med hver sit svendebrev, som repræsenterer hvert sit fag. Fællesnævneren er Det Blå Danmark, en branche, der både uddanner, og som har brug for mange forskellige slags faglærte medarbejdere. Oveni giver svendebrevet masser af muligheder for videre uddannelse med spændende karrieremuligheder indenfor samme branche både til vands og til lands.

Lærlingene har været omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af MARCOD, og som omfatter i alt 60 lærlinge ansat henholdsvis hos Orskov Yard, VMS Group, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard, Soft & Teknik, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor samt KS Maskinteknik.

Fakta om den maritime lærlingeordning

Den maritime lærlingeordning er et samarbejde mellem ti maritime virksomheder, som har ansat en fælles ressource til at tiltrække flere lærlinge til den maritime branche, højne kvaliteten i uddannelserne, understøtte virksomhederne i håndteringen af lærlinge samt koordinere en turnusordning mellem partnerne således, at virksomhederne hjælper hinanden med at uddanne deres lærlinge bedst muligt til fremtiden. Partnere i ordningen er: Orskov Yard A/S, VMS Group A/S, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard A/S, Soft & Teknik A/S, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted A/S, KM Automatik ApS, Victor A/S samt KS Maskinteknik A/S.

Fakta om MARCOD

MARCOD er et maritimt brancheudviklingscenter og klyngesekretariat, som støtter udviklingen hos små og mellemstore maritime virksomheder i den nordjyske maritime klynge. MARCOD er en specialiseret maritim erhvervsfremmeaktør med indgående kendskab til den maritime branche og et omfattende netværk til maritime aktører i Danmark og internationalt. MARCOD er etableret ultimo 2010 og støttes i perioden 2016-19 af Vækstforum Nordjylland, Business Region North Denmark, nordjyske kommuner og havne, maritime netværk, medlemmer og diverse fonde. MARCOD er organiseret som en fond og har base i Frederikshavn med satellitkontor på Aalborg Havn. Centret har otte ansatte og er sølvcertificeret i henhold til EU’s fælles klyngeinitiativ ECEI. MARCOD arbejder med netværksudvikling, maritim sparring, forskning og vidensdeling, kvalificeret arbejdskraft samt branding. MARCOD driver endvidere Scale-up Denmark vækstprogrammet for den maritime branche i DK. Læs mere i vores årsrapport her http://www.marcod.dk/da/nyheder/arsberetning-2017 samt på vores hjemmeside www.marcod.dk

Fire firmaer/konsortier udvalgt til at byde på Skagen havns udvidelse

6 december 2018 | Af Skagen Havn

Visualisering-etape-3WEB

Der er både danske og udenlandske firmaer samt konsortier blandt de fire ansøgere, der er blevet prækvalificeret til at afgive tilbud på etape 3 udvidelsen af Skagen havn.

Syv ansøgere anmodede om at blive prækvalificeret til at byde på udførelsen af etape 3 udvidelsen af Skagen havn. Havnen har nu givet besked til de fire firmaer og konsortier, som senest den 10. januar 2019 skal fremsende deres tilbud. Det drejer sig om: det dansk ledede konsortium med CG. Jensen A/S i spidsen, det belgiske konsortium The Skaw JV med N.V. BESIX S.A. i spidsen, den danske entreprenør Per Aarsleff A/S samt den spanske entreprenør Obrascón Huarte Lain, S.A.

-  De fire bydere er valgt primært på de referencer, som de har sendt på tidligere tilsvarende opgaver. Her har kontraktværdien, kompleksiteten og nutidigheden i forhold til sammenligneligheden med Skagen Havns forestående udvidelse haft stor betydning, siger Claus Quist Nielsen, senior projektleder hos Cowi A/S, der er havnens bygherrerådgiver på udvidelsen.

Udvidelsen omfatter blandt andet 975 meter ny kaj med 11 til 13 meters vanddybde samt 190.000 kvm nyt landareal. Havnen har givet rammerne for udvidelsen, og de fire bydere skal nu komme med deres tilbud på, hvordan de vil opbygge moler, kajanlæg mv. med en samlet pris og tidsplan.

-  Vi er rigtig tilfreds med at have fundet fire velkvalificerede bydere og ser frem til at fortsætte processen frem mod at kunne tage det første fysiske spadestik til en ny havneudvidelse, der vil løfte faciliteterne yderligere og give plads til udvikling og øget aktivitet særligt inden for fiskeriet og dets følgeerhverv samt gods og bunkring, siger Willy B. Hansen.

Efter den 10. januar går Skagen Havn ind i en forhandlingsrunde med én eller flere tilbudsgivere, og man forventer at kunne underskrive den endelige kontrakt i 1. kvartal 2019.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Willy B. Hansen, adm. direktør Skagen Havn, telefon 40 46 71 36

Skagen Havns Etape 3-udvidelse er sendt i EU- udbud

SkagenHavnHavneudvidelse-Etape3

Skagen Havn har netop sendt etape 3 udvidelsen i EU-udbud. Udvidelsen vil udbygge havnens faciliteter med knap 1.000 meter ny kaj, forøget vanddybde i indsejling og eksisterende bassiner samt nyt landareal. Udvidelsen forventes færdig ultimo september 2020.

Udbuddet er udsendt i totalentreprise, hvor Skagen Havn har defineret projektet og de nye faciliteter, som skal opnås med havneudvidelsen. Det omfatter blandt andet 975 meter ny kaj med 11 til 13 meters vanddybde og 190.000 kvm nyt landareal. Konsortier og firmaer i EU har nu frem til den 19. november 2018 mulighed for at indsende materiale til Skagen Havn med henblik på at blive prækvalificeret til at afgive tilbud.

Generator for vækst og udvikling

Vi ønsker at være en generator for vækst og udvikling hos havnens kunder og aktører, som denne investering understøtter. Processen frem mod den nye udvidelse er nu officielt sat i gang, og vi ser frem til at modtage og gennemse de bydendes materiale, siger Willy B. Hansen, adm. direktør Skagen Havn.

Den 3. december 2018 annoncerer Skagen Havn, hvilke fire konsortier/firmaer der får lov til at byde på havneudvidelsen. Den 10. januar 2019 skal de fire udvalgte udbydere have afgivet tilbud. Skagen Havn forventer, at den endelig kontrakt kan tildeles i uge 7 2019, hvorefter arbejdet med udvidelsen kan igangsættes.

Fortsat plads på nyt landareal

Selvom der først er deadline på den færdige udvidelse ultimo september 2020, er knap 100.000 kvm af det nye landareal allerede lejet ud til FF Skagen og Pelagia AS. Der er dog fortsat plads til flere lejere på det nye areal, forsikrer Willy B. Hansen:
En stor del af det nye areal har en meget attraktiv placering ved en kaj med 13 meters vanddybde. Skagen Havn satser på en øget omsætning af gods og fisk, og vi går meget gerne i dialog med potentielle lejere omkring deres ønsker og behov, siger han.

Det primære formål med etape 3 udvidelsen er at skabe endnu større og bedre rammer for to af Skagen Havns forretningsområder: Fiskeri og fiskeindustri samt gods og bunkring.

Detaljer om etape 3 udvidelsen:

  • 130 meter ny kaj i forlængelse af kaj 7 med 11 meters vanddybde
  • 625 meter ny kaj med 11 meters vanddybde
  • 220 meter ny kaj med 13 meters vanddybde - forberedt til lastede Handymax tankere.
  • Større vanddybde i indsejlingen (øges fra 12 op til 14 meter)
  • Forbedrede besejlingsforhold til Østhavnen
  • 190.000 kvm landareal heraf 155.000 kvm til udlejning
  • Ca. 500 meter forlængelse af den eksisterende sydlige ydermole
  • 1.000 meter stenkastning, mole og molehoved ved det nye landareal
  • 540 meter forlængelse af den eksisterende sydlige ydermole
  • Svajebassin i ydre havnebassin uddybes til 14 meter
  • Det ydre havnebassin ved Krydstogtkajen uddybes til 13 meter

 

Kilde: Skagen Havn
FiskerForum.dk

Kvalificeret arbejdskraft - det er lige os!

12. oktober 2018

kvalificeret arbejdskraft

På billedet fra venstre: På billedet fra venstre: Søren Krogh, Kim Brohus, Rune Olsen fra VMS Group, Brian Sproegel og Magnus T. Christensen fra Vestkajens Maskinværksted, Morten Knudsen fra VMS Group, og Mikkel M. Hansen og Kim Hansen fra Orskov Yard

”Hvis arbejdsmarkedet er klar til os – så er vi nu klar til det”, lyder det fra Magnus T. Christensen fra Vestkajens Maskinværksted, Mikkel M. Hansen fra Orskov Yard samt Rune Olsen og Morten Knudsen fra VMS Group, der står med hvert sit dugfriske svendebrev som skibsmontører. Et svendebrev, der åbner dørene til et arbejdsmarked, der i den grad efterspørger kvalificeret arbejdskraft.

De fire lærlinge har været omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af MARCOD, og som omfatter i alt 60 lærlinge ansat henholdsvis hos Orskov Yard, VMS Group, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard, Soft & Teknik, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor samt KS Maskinteknik.

Lærlingekoordinator Anette H. Sørensen har fulgt de ny udlærte unge mænd gennem deres læretid og på spørgsmålet om, hvorfor de har valgt lige netop skibsmontøruddannelsen, er svarene, at det er en uddannelse, hvor ingen dage er ens, man får mulighed for at rejse jorden rundt, og man skal bruge både hoved og hænder.

Rune Olsen har allerede i sin læretid været på så mange rejsejobs, at han kan skrive jorden rundt på CVet. En mulighed Magnus T. Christensen ikke har haft i sin læretid, men som han har en drøm om at indfri, nu hvor han er udlært.

- Skibsmontøruddannelsen er en meget alsidig uddannelse, hvor rejseaktiviteten afhænger af den enkelte virksomheds produkter og ydelser, fortæller Anette H. Sørensen.

Nogle lærlinge lever og ånder for at komme ud i verden, mens andre har det bedst med dagligt at kunne køre til og fra arbejde, og selv om navnet skibsmontør henleder tankerne til den maritime branche, er det en uddannelse, der kan bruges i mange andre brancher.

- De fire ny udlærte står derfor med nogle super stærke kort på hånden i forhold til deres fremtidige arbejdsliv, siger Anette H. Sørensen.

Også hos EUC Nord oplever man i dette skoleår en markant stigende interesse for uddannelsen til skibsmontør, som også er mulig at gennemføre som en EUX uddannelse, hvor man kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen.

Pt. går tyve elever på uddannelsen første del grundforløb 2, og yderligere kommer der elever fra grundforløb 1, hvor eleverne har valgt indgangen Teknik, Metal og Motor. Sidstnævnte har endnu ikke valgt uddannelse, men der er flere der har tilkendegivet, at de vil gå videre på skibsmontøruddannelsen til januar, siger uddannelseschef Jesper Clausen.

At tage en erhvervsuddannelse er et rigtigt godt valg, og disse fire unge mænd er stolte af deres uddannelse og med et solidt svendebrev og faglig stolthed i bagagen, så kommer man rigtig langt, er de alle enige om.

Fakta om den maritime lærlingeordning

Den maritime lærlingeordning er et samarbejde mellem ti maritime virksomheder, som har ansat en fælles ressource til at tiltrække flere lærlinge til den maritime branche, højne kvaliteten i uddannelserne, understøtte virksomhederne i håndteringen af lærlinge samt koordinere en turnusordning mellem partnerne således, at virksomhederne hjælper hinanden med at uddanne deres lærlinge bedst muligt til fremtiden. Partnere i ordningen er: Orskov Yard A/S, VMS Group A/S, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard A/S, Soft & Teknik A/S, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted A/S, KM Automatik ApS, Victor A/S samt KS Maskinteknik A/S.

 

2016 Serviceteam Skagen    .    Silovej 8, 1    .    DK-9900 Frederikshavn    .   &nbsp info@serviceteamskagen.dkPrivatlivspolitik
webbureau ittp